Když si vybíráme novou koloběžku a s nákupem nespěcháte,
můžete si projít podobnou cestou jako autor článku Jindra Křivka. Třeba zveřejněním jeho dojmů bude i pro vás při výběru koloběžky inspirující. Na našem blogu najdete sérii šesti článků původně zveřejněných na FB stránkách Koloběžky CZ. Text uvádíme bez úprav.
Ahoj
všem postiženým, kterým není lhostejno, jak si užívám hledání
nového generátoru na radost…
Tento
týden jsem od Vaška dostal k osahání další dva modely, a
to: MIBO Malaga a Kostka Twenty MAX.
Jelikož se tu na obdobné téma (26/20 vs 20/20) v předešlém
týdnu rozjela slušná diskuze, tak i já v závěru řeknu můj
osobní názor na toto téma z pohledu cestovního koloběžkáře,
který se snaží vyhnout silnicím, jak jen to je možné. Zaujala
mě zde i diskuze rozpoutaná na téma maminek s kočárky a dětmi
na smíšených cyklostezkách a pěších zónách. Mám s tím
poměrně bohaté zkušenosti, protože moje denní nejkratší cesta
do práce částečně vede po velmi frekventovaných úsecích v
Plzni kolem řek.
Chápu
oba znesvářené tábory, ale neodpustím si na začátek pár
postřehů. Např. ten, kdo doporučuje, aby chodci chodili vlevo –
podle mě je to totální kravina nejvyššího kalibru. Pokud jdou
vlevo, tak je musí všichni v protisměru objíždět a mnohonásobně
se zpomaluje doprava a zvyšuje se riziko kolize. To, že jdou vlevo,
je navíc neuchrání od leknutí, protože cyklostezky jsou mnohdy
široké maximálně 2 m, takže pokud jdou vlevo a vy jedete vpravo,
tak vyjde stejně, jako když je jenom předjíždíte. Já od jisté
doby na chodce nezvoním, protože se pak většinou chovají
nepředvídatelně jako vyplašený zajíc. Když je nechám v klidu
jít a pouze je předjedu, tak se chovají předvídatelně a z mého
pohledu je to bezpečnější. Pokud se někdo lekne na cyklostezce
toho, že ho předjelo kolo/koloběžka…?! Tak si asi neuvědomuje,
že je na cyklostezce. Maminky s kočárky přes celou cestu jsou,
kategorie sama pro sebe… (ale chápu je, mateřství je období
ženy, kdy je dost sociálně odloučena a povídání si s kolegyní
u kočárku je jedna z mála možností, jak si to zpříjemnit).
Jednou jsem jel z kopce a dvě maminky šly vedle sebe. Zazvonil jsem
s velkým předstihem, ony se otočily a pochopily, co se od nich
žádá, načež si obě křížem vyměnily místa, aniž by
postřehly, co udělaly za pitomost, a já jsem měl co dělat, abych
to do nich neposlal. Takže od té doby, pokud se vyskytuje takováto
„překážka“ na trati, je spořádaně dojedu, když mě
nezaregistrují, tak řeknu něco ve smyslu „směl bych se
protáhnout, děkuji“, většinou se začnou omlouvat, já se na ně
usměji a v míru a poklidu se dále ubíráme každý svou cestou.
Myslím si, že výchovný efekt je v tu chvíli mnohonásobně
vyšší, než když se je budu snažit vytrestat a nějak jim
uškodit. Zlo plodí jen další zlo, ale nikdy né dobro…
(zkušenosti ze života). Pokud si někdo myslí, že má morální
kredit trestat ty druhé za to, že ho někdo omezí tím, že jde s
kočárkem na procházku do přírody, tak v mých očích spadne do
kategorie vybržďovačů na silnici a týpků, co neumí dodržovat
bezpečnou vzdálenost – takové jedince považuji za nevyzrálé
osobnosti a charakterové mrzáky, kteří by mi neměli chodit pod
ruce! Navíc pokud se někdo sám od sebe uhne, ať už s kočárkem
nebo se psem, tak vždy hlasitě PODĚKUJI, dotčené to potěší a
mne to nic nestojí, navíc je tu jistá šance, že to příště
zopakují. Člověk by si měl uvědomit, že koloběžkářů ještě
není tolik a vzájemně si děláme všichni reputaci, takže když
někoho vytrestáte, tak je možné, že si za rohem shladí žáhu
na někom jiném, z pravidla na slabším jedinci, od kterého nelze
očekávat efektivní obranu. Navíc pokud vím, jaké je počasí a
hodina, je téměř vždy možné nejhorší úseky objet i třeba o
10 km delší trasou, ale komu by to přeci vadilo ;-)…
Tak
a teď k testování. První jsem osedlal Malagu.
Slyšel (četl) jsem, že je těžká, neohrabaná, ošklivá a
taková tuctová cestovka. Takže jsem byl zvědavý, jaká je
doopravdy. No, těžší drobet opravdu je, ale ten zbytek teda
určitě ne! Zažil jsem na ní spoustu srandy, najel jsem na ní cca
200 km převážně po polních a lesních cestách a z toho asi tak
30 km v hodně těžkém terénu. Pokud bych to měl shrnout do
jednoho slova, tak je to „TANK“ jak se svými dobrými, tak
horšími vlastnostmi. Koloběžka se svojí váhou nemá takový
odpich jako např. GTčko nebo Trexx,
ale pokud ji rozhýbete, tak ji nic nezastaví. Z váhy plynoucí
větší setrvačnost vám umožní držet konstantní tempo na
slušné úrovni, při kterém bude leckterý kolega na MTB vedle
vás ztěžka oddychovat… Jedna z mých výprav vedla „po modré“
na Krkavec směrem od Chotíkova a modré i dolů k Třemošné (kdo
to tam zná, tak ví, že ta cesta není zrovna nejrovnější – já
to do té doby nevěděl… ?). Celý okruh s touto terénní
vsuvkou měl cca 60 km a v této části bylo hodně kořenů, kamení
a děr a vůbec mnoho jiných kratochvílí, které tam připravili
klucí s harwestory a vyvážečkami, což by mohlo leckomu zkazit
radost z jízdy, ale já si to náramně užíval. Malaga má,
ostatně jako jiná Miba, rám z „jeklů“, které
jsou decentně prohnuté. Tato kombinace je vražedně zábavná –
to doslova. Nechá se s tím letět v terénu hodně rychle s tím,
že kořeny a jiné překážky se zdolávají stylem hodně podobným
lyžařskému stylu na sjezdovkách. Díky tomu, že jekly mají
relativně velkou styčnou plochu s překážkami typu kořene,
nedojde k tak razantnímu zpomalení jako např. u Kostky,
která se svými návarky do kořene více „zakousne“ a víc
zbrzdí. Tento efekt, sklouznutí se přes překážku, navíc
umocňuje těžší rám, který sám o sobě svou setrvačností
přejede překážku, i když vám zrovna vaše nohy poletují bůhví
kde ve vzduchu. Abych to neprotahoval, tak tahle kolobka mi zatím
asi sedla nejvíc a pokud bych od nového stroje nepožadoval jisté
závodní předpoklady, tak by se zatím umístila na pomyslném
vrcholu mého koloběžkového castingu.
Dalším
strojem k vyzkoušení byla Kostka Twenty MAX. Musím se
přiznat, že jsem ji přebíral s jistým despektem. Kdyby mi bylo
13, tak se na ní budu asi dívat jinýma očima, ale bohužel mi 13
už není. A testování na cca 50 km mě nepřesvědčilo o opaku.
Abych jel rychleji, tak jsem se neúměrně víc nadřel. Někde jsem
četl, že to je dobrá volba do terénu… no nevím, jestli to ten
dotyčný porovnával, ale moje zkušenosti mě přesvědčily o
pravém opaku. Malé přední kolo se zasekávalo o kořeny a měl
jsem tendenci koloběžku na přední stavět. To se mi stalo téměř
osudným na úseku v podmáčené louce, kde mi koloběžka málem
ulétla pod rukama dozadu… den předtím jsem tam projel jako pán
na Malaze… Jediné, co mě bavilo víc než na
ostatních koloběžkách, bylo dělání blbin, jako je různé
poskakování a rychlé kličkování, zde se totiž projevuje i
celkově nižší hmotnost. Při sjezdu z prudkého kopce na silnici
jsem zdaleka neměl takovou jistotu jako na „velkých koloběžkách“,
ale nedal jsem se a pustil to tam celkem taky. Koloběžka byla
osazena originál Kostka blatníky, které mě teda
moc neuchvátily řešením upevnění zadního blatníku. Ale prý
to již u nynějších modelů mají dořešené, tak tu nebudu
rozpitvávat, jak jsem to řešil pomocí binder pásky a papírového
kapesníku... ? Pokud bych byl o 15 let mladší a 50 kg
lehčí, tak na blbnutí asi dobrý! Jinak mě dost deptalo, že jsem
se nemohl pořádně odrazit, jelikož jsem koleny boural do řídítek.
Ještě mě zarazily rady vztažené k tomuto modelu, že je skladná
a vleze se do MHD, auta atd. Řekl bych, že pokud chcete malou
koloběžku jenom do města a MHD, tak tahle to není, na to je zas
moc veliká a šel bych do ještě menších. Navíc jsem u Vaška na
krámu zahlédl hliníkového kolegu od Yedoo, který by
taky mohl být zajímavou alternativou.
Na
závěr bych se chtěl pochlubit svou účastí v kampani „Do práce
na kole“, kde se aktuálně pohybuji někde kolem 13. místa v
rámci Plzeňského kraje, chtěl jsem se dostat do top 10, ale to
asi nedám... To bych nesměl chodit do práce a musel bych jenom
jezdit :-D. Ale uvidíme, jestli mi Vašek dneska dá nějakou
parádu, abych měl chuť ani z toho neslézt, tak třeba ještě
utrhnu pár desítek kilometrů k dobru… (kdybyste mě po cestě
někde našli ve škarpě, tak mě prosím polejte vodou – asi bude
horko… ??)
Díky
za přečtení a Trhněte si! (Narazil jsem na pár koloběžkářů,
co se tváří dost divně a vyjeveně, pokud je pozdravíte ->
asi jinej gang! ;-))
Text a foto Jindřich Křivka
Kostku teda nebrat?
OdpovědětVymazatTo v clanku receno neni. Jedna se o pohled jednoho uzivatele, ktery zkousi ruzne modely aby si vybral pro sebe co nejlepe. Nabidka je prave tak siroka, protoze kazdy uprednostni neco jineho.
VymazatJá naopak Kostku můžu doporučit máme TWENTY MAX a naprostá spokojenost a i co tak čtu na netu tak dobrý feedback, právě vybíráme další a opět asi od stejné značky.
OdpovědětVymazatDobrý den. S autorem článku musím souhlasit. před rokem jsem si pořídil prakticky novou Mibo Malagu. Doplnil origo blatníky, blikačkou, světlem, malou brašnou a "rohy" na řidítka. Mám zkušenost s Kostkou 3( obdobná, nevím přesné označení). S Malagou jezdím kratší vzdálenosti, město, okolí, lehčí terén. jsem nadšen z její univerzálnosti. Při mé výšce 185 cm a váze 95 kg prostě jede a já mám super rozsah v pohybu. Kdo nemá extra sportovní ambice a chce kus podstivého železa, at neváhá. Kvalitní špalíkové brzy dle mě dostačující, setrvačnost nábojů výborná, ergonomie kolobky skvělá. Bytelnost evidentní, lehce opravitelná(rám ocel). Chtěl jsem černou, mám svítivě žlutou a jsem rád. Jen mějte prosím na peměti cyklisté, že trénovaný dá na kolobce 1/2 co na kole, netrénovaný max 1/3, ale ten jiný pohyb stojí za to.Velké díky Břéťovi Michálkovi a jeho kolektivu za um a poctivou práci.
OdpovědětVymazatJá se taky přidávám naopak k celkem pozitivním referncím na Kostku. Nejsem teda žádný profík, ale rozhodně mi Max nepřinesla žádné zásadní zklamání.
OdpovědětVymazatA jakou Max přesně máte? Mně se líbí Max Twenty, ale chtěl bych nějakou referenci :).
OdpovědětVymazat