20. února 2015

Zkušenost s elektrokoloběžkami

Na jaře 2014 jsem jako zapřísáhlý vyznavač sportovního koloběhu provedl několik prvních elektrifikací koloběžek Kostka a MIBO.  Článek
I když dál zůstávám tím vyhraněným "sporťákem", elektrokoloběžky (a také elektrokola) mě baví.
A protože zamnou přichází stále více zájemců o elektrifikace kola nebo koloběžky, nebude na škodu, když se podělím se svými zkušenostmi na tomto blogu.



Moji zákazníci se rádi pochlubí, kam s elektrokoloběžkou nebo elektrokolem rádi jezdí a jak daleko dokázali dojet na jedno nabití. Díky tomu mám informace o kvalitách a schopnostech elektrosad EVBIKE z reálného provozu. Ty jsou pro uživatele samozřejmě mnohem cennější než tovární testy prováděné za "ideálních" podmínek pro zjištění maximalních dojezdů. 

(Dojezd až 100 km znamená např.:
Jezdec o hmotnosti 75 kg, nejnižší stupeň dopomoci, konstantní jízda, správně nahuštěné pneumatiky, bezvětří ...dojezd až 110 km)

Takže zpět na zem a přináším zde odpovědi na otázky, které zájemce zajímají nejvíce.

1. Jak rychle koloběžka (kolo) může a umí jet?
Nemá asi cenu citovat zákon, který pro eletrokolo mimo jiné vyžaduje maximální rychlost vyvinutou motorem 25km/h, aby bylo kolo splňovalo podmínky pro provoz na veřejných komunikacích
Elektrosada EVBIKE je v základu nastavena na maximální rychlost 25 km/h Na kole můžete jet samozřejmě rychleji, ale při této rychlosti elektronika vypne příkon motoru a dál jedete jen vlastní silou. Řídící jednotka této sady umožňuje po zadání bezpečnostního kódu omezení rychlosti dopomoci směrem dolů (například půjčujete-li kolo dětem, nebo starším osobám) nebo nahoru až do 40 km/h. Zvýšení rychlostního limitu je ale striktně doporučováno jen na neveřejné komunikace. Při vjezdu na silnici nebo cyklostezku už porušujete zákon.
Na koloběžce je situace trochu jiná. Sada obsahuje otočnou rukojeť,(nebo palcový ovladač u středových pohonů). Na koloběžce pak jedete maximální rychlostí 25 km/h a nastavení rychlostního limitu v ovladači není účinné.
Ovládací jednotka na řídítkách

















2. Jak daleko dojedu?
EVBIKE nabízí akumulátory různých kapacit. S tím "nejslabším" akumulátorem ujede 95 kg jezdec v plzeňském profilu 30 km, aniž by jakkoli pomáhal v kopcích odrazem. Tento údaj jsem slyšel již od několika uživatelů nezávisle na sobě. Stejně tak žádný z nich nejel takovým způsobem, aby baterii úplně vybil a musel dojet vlastní silou
Jiný zákazník, který má koloběžku s 20" koly, je zdravotně postižen takže dopomoc odrazem je z jeho strany nemožná Má akumulátor 36V/13Ah a jezdí na jedno nabití až 55 km. Delší výlet neměl potřebu absolvovat a z pochopitelných důvodů nechce riskovat vybití na cestě.
Umístění akumulátoru na rámu koloběžky














3. Jakou koloběžku je vhodné elektrifikovat?
S ohledem na průměr motoru EVBIKE je možné osadit koloběžku od 20" a výše a volba závisí jen na vkusu jezdce a na terénu kde se chce nejčastěji pohybovat. Také závisí na výšce jezdce, aby byla koloběžka dostatečně pohodlná. Dvě "pravidla" ale můžu uvést.
Po rozbitých polních cestách je vhodnější větší přední kolo. Jízda je stabilnější a velké kolo lépe přejíždí nerovnosti. V kopcovitém terénu je zase vhodnější přední 20" kolo, kde motor dosahuje vyššího kroutícího momentu a zvládne bez dopomoci mnohem prudší kopce.
Motor zapletený ve 26" ráfku














4. Jakou koloběžku mohu elektrifikovat?
Mnoho zájemců má představu, že elektrifikací koloběžky si odlehčí a bude si motorem jen pomáhat. Z 95% tomu tak není. Kdo si elektrokoloběžku pořídí, bude se se na ní doslova jen vozit a nohu ze stupátka sundá jen v kopci, kde si motor nebude vědět rady. Volte tedy koloběžku, která vám bude pro tento účel nejvíce pohodlná.

Skládací koloběžka MIBO Royal osazená sadou EVBIKE

























5. Vadí motor, když chci jet na koloběžce s vypnutým pohonem?
Elektrosada (motor, elektronika, akumulátor) mají dohromady kolem 10 kg. Motor jízdě s vypnutým el. obvodem nečiní žádný odpor. Jen máte "trochu" těžší koloběžku. Uživatelé vám potvrdí, že rozjezd je pochopitelně o 10 kg náročnější, ale při konstantní jízdě má stroj větší setrvačnost, jízda je plynulejší a velmi příjemná.

6. Kolik elektrifikace stojí?
Při zakoupení elektrosady v našem obchodě hradíte pouze cenu elektrosady, akumulátoru a nezbytného materiálu.

Pokud tedy přivezete vlastní koloběžku, hradíte:
Elektrosada+akumulátor+protiskluzná ráčna + brašnička pro uložení řídící jednotky
U koloběžek s 20" kolem je nutné motor zaplést do 20" ráfku a tuto montáž je nutné připočítat. (do 1000,- Kč včetně materiálu)    

Pokud si chcete elektrifikaci provést sami, dodáme kompletní výbavu pro montáž.

Jak se s takovou elektrokoloběžkou jezdí můžete vidět na uživatelském videu jednoho z našich zákazníků VIDEO
  
Text, Foto
Václav Jun

4 komentáře:

  1. Bezvadný článek pane Jun. Jsem sice tělem i duší sportovec, ale ten článek mě natolik nadchl, že do vaší elektrokoloběžky půjdu. I ostatní statě blogů jsou velmi působivě napsány - jen tak dál. Přeji Vám hodně zdaru v podnikání a vývoji těchto přibližovadel. Vojtěch

    OdpovědětVymazat
  2. Jedna věc je sportovec, druhá věc je pohodlně se rychle někam přesunout :-) I já jsem zvolil elektrokoloběžku (Mibo) a jsem nadmíru spokojený. Momentálně na ní jezdím 16 km do práce a z práce a jsem v Praze v tomto případě rychlejší než kdybych použil MHD. O autu ve špičce ani nemluvě :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Super článek, elektrokoloběžka je super, také používám už několik sezón tento modní dopravní prostředek z práce/ do práce, ze školy / do školy a jsem tam rychleji ve špičce než běžně autem..

    OdpovědětVymazat

  4. In Italy they became legal from 01/01/2020. power not exceeding 500 watts.
    speed not exceeding 25km / h.
    no sidewalks.
    pedestrian zones at a maximum speed of 6km / h. European CE marking.

    OdpovědětVymazat