5. října 2017

Příběh Mibo GS

Mibo GS je další koloběžka z produkce moravské firmy MIBO. GS vychází z již osvědčeného modelu GranTurismo GT a je vybavené dvěma 26" koly.
Nebylo by ode mě fér psát na tuto koloběžku recenzi. Tuhle koloběžku jsem si totiž při svých jízdách cestou necestou na GTčku  a REVOO vysnil a u MIBO pak i skoro vyplakal. Prostě potřebuju v terénu 26" vzadu a přes to nejede vlak.

Místo recenze tedy raději odvyprávím, proč a jak tahle koloběžka vznikla.


Už  v době, kdy se připravoval start koloběžky MIBO Gran Turismo GT 28/20 jsem spolu s dalšími prodejci dostal příležitost testovat jeho jízdní vlastnosti a připomínkovat jeho konstrukci. Během zkoušek jsem také koloběžku několikrát přestavoval a zkoušel silniční i terénní verze. Článek o těchto hrách najdete zde.
GTčko jsem postavil i s předním 26" kolem, obuté do předního MTB pláště se kterým válcuju lesní i kamenité cesty. Jízdě v terénu jsem nakonec v posledním roce věnoval na koloběžce nejvíc času a stále se jí nemůžu nasytit a je jedno že je ocelová a má komponenty, které nemají s co nejnižší vahou co dělat. Mám prostě rád kus železa.

Jezdili jste s koloběžkou po lesních cestách, nebo snad mimo cesty? Pak také víte o všech neduzích koloběžky s 20" zadním kolem v takovém terénu. Při přejezdu z vyjeté koleje lesní cesty na středový travnatý pruh kolečko nevyjede (zvlášť za mokra) a jede po hraně, při jízdě po kamenité cestě kolečko poskakuje ze strany na stranu (bez ohledu na huštění). To znamená kopanec zadní stavby do kotníku, které nestačím počítat. Při běhu s takovou koloběžkou do kopce na stejném povrchu jsou to naopak nezatíženou koloběžkou rány do kotníků z druhé strany nohy. Že nemá takovým kolem na lesních cestách smysl brzdit nemusím ani dodávat. I proto používám jen brzdu přední.


Bylo mi jasné, že koloběžka do takového terénu potřebuje vzadu větší kolo. Jedinou běžně dostupnou koloběžkou jsou duralové Kickbiky Racemax, nebo Cross29er a to mi připadá dost málo. Navíc u mého oblíbeného GTčka "stačí" přidat jen pár centimetrů na zadní vidlici. Proč to tedy nezkusit?

Trvalo to asi půl roku, než se v MIBO smířili že nedám pokoj a začali vymýšlet jak takovou koloběžku "uvařit" a vznikl první prototyp, který do této chvíle koluje mezi dalšími zájemci o tento koncept. I když je tenhle prototyp postavený jen "na zkoušku" jestli vůbec tenhle koncept může splnit to co od ní chceme a je tedy spíchnutý hodně narychlo, téměř každý tester si ho chtěl okamžitě nechat. Jeden z testerů si na něm udělal i 100km výlet.


Pro mě a mou jízdu v terénu to byl nový dosud nepoznaný zážitek a nenapadlo mě nic jiného než že ta koloběžka levituje. Podobný pocit koloběžkář pozná, když na silnici vymění malou koloběžku za 2x28. Jízda se zklidní, pocitově i fakticky zrychlí. V terénu je tento skok ještě citelnější.

Nezbývalo než pokročit dál a prodloužený rám dostatečně zpevnit. Vznikly další dva prototypy s odlišnou zadní stavbou. Konkrétně odlišným použitým profilem materiálu. Jezdili jsme sřídavě obě verze s různými plášti a diskutovali o výhodách každé z verzí. Pro jistotu jsme je spolu s Jindrou Křivkou vzali i na dnes již tradiční závod Přejezd přes republiku z Broumova do Novohradskch hor a....
















vůbec jsme nelitovali. Ojezdili jsme už dost koloběžek, abychom věděli že žádná není nejlepší a nebudu to tvrdit ani o novém GS. Tahle koloběžka ale splnila to co jsme od ní chtěli a rozhodně na ní strávím nejvíc času. To vím už teď.

Mohlo by se říct, že koloběžku kterou jsem chtěl mám a je vymalováno. Jenže nejde udělat dlouhej nos na ty, kteří jí ochutnali a říct že nemají nárok :-) Domluvili jsme se  na výrobě malé série pro naší prodejnu KOLOBĚHsport. MIBO totiž nemá při současném vytížení kapacitu pro přípravu sériové výroby a zařazení koloběžky do nabídky. "Navíc ani není jisté, jestli bude o ní větší zájem"

Předchozí věta je v uvozovkách, protože dnes už není pravdivá. Sériová výroba bude připravena na konci listopadu, kdy firma chce vyrobit první limiovanou sérii ovšem pouze v jedné barvě.
Jaká má být ta jedna barva? Žádná barva nemůže uspokojit všechny a tak když jedna, tak vyjímečná. Tou je právě prezentovaná Royal British Green (česky můžeme říkat tmavě zelená metalíza) doplněná bílými řídítky a bílým představcem.
















Čeká nás hodně kilometrů a hodin strávených na koloběžce. Určitě ji nezapomeňte vyzkoušet, až budete vybírat tu svou. Stojí za to.


text a foto:
Václav Jun

8.12.2017 doplňuji článek Gé eSo o provedení s kotoučovými brzdami.















Žádné komentáře:

Okomentovat